Blog kulinarny

Wpisy z kategorii Zdrowie

Zdowie dla dziecka

42Dzieci zawsze nam grymaszą. Dziecku trudno często wytłumaczyć, co jest dla niego dobre… i zdrowe. Dzieci mają swoja własna filozofię i własną logikę, a kłótnie z nimi niewiele dają. Warto jednak niekiedy być stanowczym i uczyć dzieci odpowiednich nawyków i przyzwyczajeń. Mowa tu przede wszystkim o spożywaniu jak największej ilości owoców. Owoce to witaminy. Tego nikomu tłumaczyć specjalnie nie trzeba. Problemem jest jednak to, w jaki sposób przekonać do owoców dziecko. Nasze pociechy bowiem nie zawsze lubią owce jeść. Z pomocą przychodzą soki. Te zawsze są mile widziane. Wystarczy tylko wyszukać dziecku taki, który będzie mu smakował. Do wyboru będziemy mieli masę produktów, od soków jabłkowych, pomarańczowych po marchwiowe, kompozycje wieloowocowe i wyszukane pomysły „odświeżające”. Takie soki są słodkie, toteż często powodują, że dziecko zaczyna spożywać je w większych ilościach nieustannie czując pragnienie. To właśnie w ten sposób można przekonać dziecko do soków. Wszelkie prace związane z robieniem przetworów do naszych domowych spiżarni wydają się nam trudne. Wszystko to dlatego, że oduczyliśmy się takie domowe prace wykonywać. Teraz wszystko możemy kupić, to tylko kwestia potrzeb, chęci i pieniędzy. Tak samo jest w przypadku kompotów, powideł i soków. Niegdyś sami je robiliśmy, dziś „domową spiżarnię” mamy w hipermarkecie. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że produkty oferowane nam przez sklepy wielkopowierzchniowe nie są zdrowe. Mnóstwo w nich wszelkiego rodzaju konserwantów, które na pierwszy rzut oka nam nie przeszkadzają, ale w rzeczywistości psują prawdziwy smak owoców i przede wszystkim nie służą naszemu zdrowiu. Do tego wszystkiego musimy mieć świadomość, ze same przetwory do tanich nie należą. Dużo bardziej ekonomicznie jest zrobić je samemu. Wśród licznych akcesoriów AGD, które możemy nabyć w sklepach z takowym sprzętem, możemy odnaleźć wiele urządzeń pomagających w przygotowaniu takich przetworów. Królują naturalnie sokowirówki. Sok zrobić teraz jest banalnie łatwo, a na pewno są one i smaczniejsze, i zdrowsze od tych kupowanych w sklepie.

Tagi: , , , , , , , ,

35Podstawa naszej egzystencji?Egzystencja człowieka składa się z najróżniejszych elementów, a wszystko zależne jest od tego jakie mamy potrzeby, bowiem przecież mimo tego, że posiadamy pewne wspólne dążenia i potrzeby to tak naprawdę każdy z nas ma również swoje potrzeb indywidualne, na których skupia się najbardziej i które są dla niego po prostu najważniejsze. Człowiek ma potrzeby elementarne jak również potrzeby nieco wyższego rzędu, potrzeby bardziej skomplikowane związane z naszą psychiką. Jak chodzi o potrzeby elementarne to s to potrzeby bardziej fizjologiczne, ale tak naprawdę to one mają największe znaczenie, bowiem bez ich spełnienia tak naprawdę nie da się spełnić żadnych innych, a już na pewno tych wyższych i bardziej skomplikowanych. A o czym mowa i które są najważniejsze? Otóż oczywiście chociażby jedzenie. Przecież co by było gdyby nie jedzenie? Jedzenie jest właściwie najbardziej istotne, wraz z piciem, czyli potrzebną nam po prostu wodą. Jedzenie daje nam przyjemność, ale t tylko dodatek, bo nie takie jest przeznaczenie jedzenia. Sposoby na dobre odżywianie Zadowolenie z jedzenia pochodzi właściwie od dwóch czynników. Po pierwsze zadowolenie pojawia się, kiedy jedzenie jest smaczne, a wtedy pozwala nam nie tylko się najeść, ale przede wszystkim poczuć, że to co jemy sprawia nam naprawdę ogromną przyjemność, nawet wtedy, jeśli później mamy męczyć się nawet przez kilka godzin, bo zjedliśmy za dużo, bo mamy wyrzuty sumienia, bo może nie możemy dobrze wszystkiego strawić, i tak dalej i tak dalej… Jednak zadowolenie z jedzenia to nie tylko objadanie się. Dla innych ludzi smaczne jedzenie i zadowolenie pojawia się również jeśli jedzą oni coś lekkiego i tak naprawdę nie objadają się, tylko po prostu najadają. Istnieją tacy ludzie, można w to uwierzyć, po prostu trzeba dojrzeć do tego, co można jeść kiedy i jak, a świat stanie się piękniejszy. Nie trzeba się głodzić, bo to również wielu z nas robi. Tak naprawdę wystarczy po prostu jeść coś, co dostarcza odpowiednich produktów, odpowiednich składników, co jest lekkie a jednocześnie pozwala nam na to by się najeść. Najlepsze do tego są sałatki warzywne…

Tagi: , , , , , ,

Cholesterol HDL

13W walce z cholesterolem wielkim współmierzeńcem człowieka może okazać się błonnik. Ogólnie wiadomo, że najwięcej błonnika zawierają świeże owoce i warzywa. Jednak mało kto wie, że niewyczerpanym źródłem błonnika jest owies. A w szczególności otręby owsiane. Otóż otręby owsiane składają się głównie z rozpuszczalnego błonnika roślinnego i to przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu. Zbawienny dla ludzi z hipercholesterolemią jest fakt, że otręby owiane obniżają poziom całkowitego i złego cholesterolu, nie obniżając przy tym poziomu dobrego cholesterolu. Otręby owsiane można jadać wraz z jogurtem lub dodając je do sałatek owocowych. Zwiększone spożywanie otrąb owsianych powoduje zwiększone wydalanie z organizmu kwasów żółciowych, wytwarzanych przez wątrobę z cholesterolu. A skoro więcej organizm tych kwasów wydali, to więcej wątroba musi ich naprodukować, wykorzystując cholesterol wyciągany z krwi naszego krwionośnego układu. I w ten sposób kółko się zamyka. Tak więc warto przekonać się do spożywania otrębów owsianych. Powszechnie uważa się, że HDL stanowi naturalną ochronę przed szkodliwym działaniem LDL-u. Ta funkcja ochronna polega na tym, że frakcja cholesterolu zwana HDL-em ściąga z naszych naczyń krwionośnych ten zły cholesterol. Tak więc im wyższy będziemy mieli poziom HDL-u we krwi, tym nasze serce w naturalny sposób jest lepiej chronione przed chorobą niedokrwienną. Naukowcy twierdzą, że HDL zabiera zły cholesterol ze ścianek naszych naczyń wraz z innymi tłuszczami i przenosi je do wątroby. Tam są one przetwarzane i wydalane z organizmu przez przewód pokarmowy. Dlatego też powinniśmy bardzo dbać o poziom tego dobrego cholesterolu w naszej krwi. W tym celu zaleca się wypijanie dziennie jednej lampki czerwonego wytrawnego wina. Ponadto dobrze robią wszelkiego rodzaju preparaty zawierające lecytynę. Jednak ostrożnie z żółtkami jajek, które też zawierają lecytynę. Z naturalnych produktów zbawienny wpływ mają też włoskie orzechy. Tak więc dbajmy w szczególny sposób o poziom tego dobrego cholesterolu.

Tagi: , , , , , , , , ,

Cholesterol LDL

210Ta frakcja cholesterolu jest powszechnie uznawana za głównego złoczyńcę w naszym układzie krwionośnym. To właśnie podwyższony poziom tej frakcji cholesterolu powoduje występowanie choroby wieńcowej. Jest to następstwem zmian miażdżycowych zachodzących w naszym układzie krwionośnym. To ta frakcja cholesterolowa odpowiada za osadzanie się na ściankach naszych naczyń tzw. złogów cholesterolowych, czyli mieszanki cholesterolu, zagęszczonego wapnia i innych substancji. Te złogi cholesterolu nazywane są również blaszkami miażdżycowymi. Stąd też choroba ma nazwę miażdżycy naczyń krwionośnych. W konsekwencji prowadzi to do choroby wieńcowej serca. Nazwa wieńcowa stąd, iż proces miażdżycowy szczególnie intensywnie toczy się w tętnicach wieńcowych, których zadaniem jest doprowadzanie krwi do serca.. Tak więc im wyższy poziom tego LDL- u, tym większe ryzyko zachorowania na tego typu chorobę. Ponieważ proces chorobowy przez długi czas toczy się w sposób niezauważalny, dlatego lepiej kontrolować poziom tej frakcji cholesterolu, by w porę zaradzić. Człowiek, który ma zaburzoną gospodarkę cholesterolową organizmu powinien przez cały czas stosować dietę niskocholesterolową. Powinna to być dieta uboga w tłuszcze zwierzęce, bogata w błonnik. Warto wzorować się na diecie śródziemnomorskiej. Osoba z takimi problemami powinna spożywać tylko pieczywo pełnoziarniste. Z nabiału wskazane są chude sery, chude mleko i chude jogurty. Zupy należy spożywać nie zagęszczane i nie zabielane śmietaną, przygotowane na chudym mięsie. Najbardziej wskazane są tłuste morskie ryby. Ponadto można stosować mięso drobiowe bez skóry, cielęcinę, dziczyznę i mięso królika. Owoce i warzywa można stosować bez ograniczeń. Łasuchom zaleca się sorbety, galaretki, sałatki owocowe. Bardzo wskazane są orzechy włoskie. Zaleca się niestosowanie cukru i soli. W zamian do potraw należy stosować sporą ilość ziół, najlepiej świeżych. Wskazana jest też lampka czerwonego wina od czasu do czasu. Duża ilość spożywanego błonnika pomaga pozbyć się z organizmu nadmiaru cholesterolu.

Tagi: , , , , , , , ,